Japonský trh se boří krizí, kterou zapříčinila březnová katastrofa ve Fukušimě. Někteří “vynalézaví podnikatelé” však našli způsob, jak i na této nešťastné události vydělat. Prodávají auta z postižených míst, které daleko přesahují množství radiace, které povoluje norma.

Japonské ojeté vozy, které překračují normu radioaktivity, nelze exportovat do zahraničí, proto se prodávají na domácím trhu, kde se vyhnou testem radiace v přístavech. Informaci přinesl deník Asahi Shimbun.

Prodejci aut z postižené oblasti donedávna vyvážely ojeté vozy do Ruska a jihovýchodní Asie. Kontaminované automobily se později nedařilo exportovat, protože neprošly exportními testy. Podle jednoho z vývozců, pokud vozidlo vyzařuje vysokou radioaktivitu, je velmi složitá a zdlouhavá cesta, aby bylo dekontaminováno. Proto je lepší a jednodušší je prodávat doma, na japonských aukcích, kde v podstatě nejsou žádná omezení.

Další vývozce automobilů zase pro deník řekl, že si koupil minivan 1,23 milionu jenů (cca 11.600 korun) s úmyslem prodat ho do jihovýchodní Asie. Při kontrole v přístavu zjistili radioaktivitu 110 mikrosievertov, co daleko přesahuje povolenou nejvyšší hranici – 5 mikrosievertov. Pokusil se o dekontaminaci, podařilo se mu to však snížit jen o 30 mikrosievertov. Na export to stále bylo málo, tak auto nakonec prodal na japonské aukci.

Od srpna 2011 se exportní limit ještě více snížil na 0,3 mikrosievertu. Od srpna zamítli export 660 vozům. Pod + a generálního ředitele asociace japonského exportu automobilů Yutaka Shioda by měly všechny vozy dražené v Japonsku podstoupit test radioaktivity. Nejhorší je, že pokud i auta mají poznávací značku Fukušimy či Iwaki, stačí auto znovu zaregistrovat v jiném regionu a může jít do aukce